Motoszkál már a fejemben a bejelentés óta, de nem volt még érkezésem leírni, hogy miért is nem váltak valóra azok a jóslatok, miszerint a Google az okostelefon piacon soha nem látott alacsony áron, sőt, egyes vélemények szerint szinte ingyen fogja árusítani a Nexus One-t. Sokan érveltek emellett, nem is minden alap nélkül (többek között Peresztegi Zoltán, a Google nemrég leköszönt magyarországi vezére is arra tippelt, hogy a Google telefonja 99 dollárba kerül majd), de utólag már látjuk hogy tévedtek, és azt is tudjuk, miért.
A Google igazi nagy dobása a látszat ellenére ugyanis nem maga a készülék volt, hanem az azt értékesítő webshop. Ezt persze előre nem lehetett tudni, nem véletlen, hogy legtöbben magára a telefonra koncentráltak a bejelentés előtt és még után is, így amint eloszlott az első eufória, sokan fanyalogni kezdtek. Persze, hiszen a Nexus One nem a jövő évezred telefonja, hanem javarészt a meglévő technológiák finomításával, apró továbbfejlesztésével készült modern, de nem forradalmi eszköz. Lehet, hogy tényleg nem is jobb, mint az iPhone, talán még a nyomába sem ér. Mindegy, nem is az a cél.
A Google miközben belépett a hardvergyártók piacára, maga mellé állította a látszólag rivális készülékgyártókat azzal, hogy más Androidos készülékeket is felvesz az online értékesítésébe, amiből kimaradniuk nagyobb vétek lenne, mint jópofát vágni a veszélyes ellenfél megjelenéséhez (valójában persze a Google nem gyárt telefont továbbra sem, de mégis az ő logója virít az egyik trendsetternek szánt modellen). És ez az ami miatt a Nexus One is nagyjából annyiba kerül, mint más hasonló kategóriás készülékek: a Google (egyelőre) nem tönkretenni, hanem uralni akarja a piacot, amire épp belépett.
(A szerencsések itt vehetik meg.)
Megtehetné, hogy a hatalmas készpénzkészleteiből és brutális hirdetési bevételeiből finanszírozva egyszerűen letarolja a szegmenst, kiütve minden drágább készüléket a versenyből, de minek tenné. A lényeg, hogy legyen jó sok Androidos telefon, ki-ki megtalálja a maga ízlésének megfelelőt, hiszen a Google-nak szinte mindegy, hogy Nexus One-on vagy Motorola Droidon keresztül csüngsz az alkalmazásain, a hirdetési dollárok végső soron mindenképpen nála csengenek. Ezért nem csavarja ki az HTC vagy a Motorola kezéből a piacukat, inkább együtt növelik tovább az Android részesedését.
A Google ráadásul alaposan rátaposott a mobilszolgáltatók tyúkszemére is, és ezzel végérvényesen eltolódnakaz egész mobilinternetes mizéria súlypontjai: a középpontban az internetes megoldásokat és hirdetéseket szállító szoftvergyártó áll, övé a nagy dobás, pláne, ha a hardvert is kontroll alatt tartja. A mobilszolgáltató meg mindenhez asszisztál, és kétségbeesve igyekszik majd olyan minőségű és mélységű szolgáltatást nyújtani, hogy az ügyfél ne pakoljon össze, és vonuljon át szolgáltatófüggetlen csúcstelefonjával egy konkurenshez. Eddig ez nagyon nem így volt.
Mindezzel szerintem a Google túllépett az Apple stratégiáján is, hiszen miközben a készüléket szinte ő fejlesztette (bár ezt mindig udvariasan visszautasítják, de nyilvánvalóan teljes ellenőrzés alatt tartották a folyamatot), az operációs rendszer felett teljhatalma van (naná, az övé, még ha nyílt forráskódú is), és a kizárólagos szolgáltatópartnere gyatra helytállásától sem kell félnie, mint ahogy a hírek szerint nem mindig a csúcson teljesítő AT&T bénázásától szenvednek az amerikai iPhone-használók. Mindenki annál a szolgáltatónál használja a készülékét, ahol neki a legjobb (egyelőre persze még nagyon szűkek a lehetőségek a Nexus One-nal, de gyorsan javul majd a helyzet).
Jó kérdés persze, hogy a Nexus One az iPhone helyettesítője akar-e lenni, vagy sem, igazság szerint logikusnak tűnne, ha a Google inkább azokra lőne, akik még egyáltalán nem használnak okostelefont. Belőlük sokkal több van, és azt is tudjuk, hogy az Apple termékei körüli vallásos áhítat sok felhasználót süketté tesz bármilyen racionális érvvel szemben.
Doransky szerint viszont az árak zuhanni fognak, és a Store-ok forgalma és bevétele lesz a döntő momentum a versenyben. Viszont a Google kezében még mindig ott van az adu, a gigászi készpénzhalom, amivel kisegítheti az eleinte biztosan gyengébben muzsikáló saját alkalmazásbazárját, és mindig egy lépéssel az Apple előtt járhat az árazásban, amíg a nyílt forráskód és az egyre növekvő piaci részesedés nem generál az Apple-ével összemérhető nagyságú app store-t. Ez szerintem legkésőbb két-három éven belül bekövetkezik, a Google pedig pedig már eközben is exponenciálisan növeli majd a mobilinternetes bevételeit. Azaz nyer, hiszen ő a hirdetésekre utazik, nem az app store bevételeire, az alkalmazások csak ahhoz kellenek, hogy a felhasználói élmény pont olyan legyen, mint az iPhone-nál.